
Argentina-Venezuela scandal worries 

diplomats, media 

The fallout from an alleged illegal campaign 

contribution from Venezuela to Argentina has U.S. 

policymakers and Argentine media nervous. 

The Miami Herald 

Dec. 19, 2007 

 

BUENOS AIRES --  
An unfolding international campaign contribution scandal involving the leaders of 
Argentina and Venezuela has two groups walking a tightrope: U.S. diplomats and 
Argentine newspaper editors. 

For the diplomats, a U.S. prosecutor's allegation that Venezuela tried to secretly send 
$800,000 in cash to the electoral campaign of Argentine President Cristina Fernández 
de Kirchner earlier this year threatened to derail a delicately crafted effort to improve 
ties with Argentina and negotiate a long-simmering debt default, U.S. officials said. 

Instead, Argentina has closed ranks with Venezuelan populist President Hugo Chávez, 
and both have condemned the affair as a plot by Washington to attack Chávez and his 
friends, including Fernández. 

U.S. officials said the Bush administration had made an effort to reach out to Fernández, 
whose husband and predecessor Néstor Kirchner was an outspoken critic of U.S. 
policies. 

President Bush called her after she recently won election, and Fernández told the U.S. 
ambassador in Buenos Aires, Earl Anthony Wayne, that she favored improved relations, 
U.S. officials said. 

The Bush administration wants Fernández to negotiate with a group of rich creditor 
nations known as the Paris Club. Argentina defaulted on its Paris Club debt in 2002. 
Washington plays a lead role in the Paris Club negotiations. 

But given the scandal, a settlement at this point appeared to be a ''low-probability 
event,'' Goldman Sachs researcher Pablo Morra wrote in a report. The case was ``a blow 
to the supposed intention of the new Argentine president to improve relations with 
major countries [including the United States] and distance itself somewhat from the 
Chávez regime.'' 

`DIRTY POLITICS' 

Fernández has reacted furiously to the accusations by U.S. prosecutors in Miami, calling 
them ''garbage.'' On Tuesday, she reiterated her criticism, calling the case ``dirty 
operations, dirty politics.'' 



The State Department has pointed out that the Department of Justice acted 
independently. But diplomats are lamenting the geopolitical consequences of the 
scandal's timing. 

''Obviously, if I had been asking God to pick a time for this to happen, three days after 
Cristina Kirchner's inauguration would not have been that time,'' said one State 
Department official, who agreed to be interviewed provided his name was not used. 
``But that's life. Our job is to deal with that and make the best of it.'' 

From the Argentine editors' point of view, the story should be a juicy political drama 
starring a shady, wealthy businessman, Guido Alejandro Antonini Wilson, and 
implicating the glamorous Fernández and the feisty Chávez. Antonini, who lives in Key 
Biscayne, was stopped in Buenos Aires in the summer and accused of carrying the 
$800,000 in a suitcase and violating customs laws. Four defendants arrested last week in 
South Florida -- on charges of being unregistered agents for the Venezuelan government 
-- are accused of traveling to Miami and trying to silence Antonini about the source of 
the money. 

For some newspapers, it is a minefield, given the influence wielded by the Argentine 
government on the nation's media. 

The case referred to as ''the man with the suitcase'' has split the national press, dividing 
them between those who support the Peronist government and have been demonstrating 
notable caution in their coverage of the event and those who are against it -- and are 
relishing the fallout. 

Juan Carlos, a newspaper vendor in Buenos Aires, has been following the scandal. He 
lays out the day's front pages in front of him and analyzes the two most popular: Clarín 
and La Nación. 

La Nación goes straight for the jugular with its headline, They accuse Kirchnerism of 
trying to silence Antonini -- Cristina and Chávez together, while Clarín reads: Two 
million dollars paid to silence Antonini, but makes no reference to the Kirchners. 

''Clarín is a pro-government newspaper,'' Carlos said, ``so it's obvious that they won't go 
against the government on this.'' 

''All newspapers receive government [advertising] money, but some get much more than 
others,'' explained Dado Fernández, director of media watchdog Diarios sobre Diarios. 
``Our research has concluded that the newspaper Pagina 12 can be considered pro-
government as can Clarín, which has had more pro-government coverage than anti-
coverage in the last couple of years. La Nación, on the other hand, is more critical. 

CONFUSING COVERAGE 

''The coverage of the Antonini Wilson case, in particular, has been very confused,'' 
Dado Fernández added. ``I think that if they could have, lots of newspapers would have 
avoided the story altogether. But because it was such a huge international story, they 
have had to include it.'' 



Andrew Graham-Yooll was the editor of the English-language Buenos Aires Herald for 
20 years and is now ombudsman for the weekend newspaper Perfíl. 

''There has been lots of coverage in Perfíl and La Nación [the two antigovernment 
papers] about the Wilson case, but the other papers have been more cautious because 
they are in the government's pockets,'' he said. 

''It doesn't make sense that the money would be for Cristina's campaign, because the 
government [of her husband] had plenty of money to pay for her election campaign,'' 
Graham-Yooll said. ``If anything, it was to screw Chávez, but there is no one that the 
press can pinpoint for this, either, so they are covering every angle, which ends up being 
confusing.'' 

 


