
Anti-Chavez channel faces deadline 

The Miami Herald 
Aug. 01, 2007 
 

CARACAS, Venezuela --  
An opposition-aligned television channel, already booted from the airwaves, faced a deadline Wednesday 
to agree to carry speeches by Venezuelan President Hugo Chavez or be yanked from the cable lineup.  

The country's telecommunications watchdog has given Radio Caracas Television, or RCTV, until midnight 
Wednesday to register as a national producer, a category that would require it to interrupt its programming 
at the government's request to transmit Chavez's speeches. 

The new cable channel RCTV International says it intends to be an "international channel." 

It asked the telecommunications commission to clarify its rules, saying it appears to be enforcing them 
differently now that RCTV has begun transmitting programming by cable. 

"We're talking about crimes against human rights here. There is no excuse," top RCTV executive Marcel 
Granier said on a Wednesday morning interview program. "They are crimes for which they're going to have 
to pay." 

Asked if the removal from cable would mean the end of RCTV, Granier said: "We'll see how far it goes." 

Chavez forced RCTV, the country's oldest private channel, off the air on May 27 by refusing to renew its 
broadcast license. He accused it of supporting a 2002 coup that briefly removed him from power and of 
repeatedly violating broadcast laws. 

The channel began transmitting on cable and satellite on July 16. 

Venezuela's Chamber of Subscription Television has urged the government to extend the deadline and 
hold talks, but has received no reaction, according to chamber president Mario Seijas. 

Joel Simon, executive director of the New York-based Committee to Protect Journalists, said the pressure 
on RCTV "seems to be yet another attempt by the Venezuelan government to shut down a critical media 
outlet." 

"Forcing the station to transmit President Chavez's speeches is a sign of the government's attempt to 
control the flow of information," he said in a statement. 

RCTV was replaced on the airwaves with public-service channel that Chavez said would help 
"democratize" the airwaves. 

Many of Venezuela's media outlets are still privately owned and critical of Chavez. But the RCTV case has 
drawn condemnation from critics because only one other major channel, Globovision, remains firmly sided 
with the opposition. 

Chavez regularly takes over the airwaves, requiring channels to carry portions of his appearances in what 
is known under Venezuelan law as a "national network." 

RCTV has said the requirement to carry the speeches and other state commercials would make its 
operations "economically nonviable." 

While other countries have similar provisions, few presidents have used it as often as Chavez, who has 
taken more than 890 hours of air time since he took office in 1999, according to a recent study by Andres 
Canizalez, a researcher at Andres Bello Catholic University who also works with the press group Reporters 
Without Borders. 

Canizalez noted in the study that Chavez is using the measure less frequently in recent years, decreasing 
from a high of 375 times in 2004 to 15 in the first three months of 2007. 



 


