
Building a TV Station and a Platform for 
Leftists  
The New York Times 

June 16, 2007 

CARACAS, Venezuela 

AT the headquarters here of Telesur, the regional Spanish-language 

network financed largely by Venezuela’s government, an anchor 

reads a bulletin describing a meeting of landless peasants in Brazil. 

Producers receive a report from Bolivia on a meeting of Andean 

leaders. On a talk show, intellectuals discuss trends in Caribbean 

cinema. An advertisement celebrates the broadcast of a 

documentary on the life of Che Guevara. 

Less than two years old, Telesur is seen as this hemisphere’s answer 

to Al Jazeera, a Latin American network aimed at fostering 

integration and countering the influence of news organizations like 

CNN. The man guiding this experiment is Andrés Izarra, a rising star 

of President Hugo Chávez’s ambitious project to upend elites in 

Venezuela and elsewhere in the region. 

Mr. Izarra, 38, was a news director at RCTV, the network recently 

taken off the air in the government’s move not to renew its license, 

until he quit during the 2002 coup against Mr. Chávez, complaining 

of pro-coup coverage. 

Since then, he ascended quickly through the highest ranks of 

government, becoming Mr. Chávez’s communications minister and 

now president of Telesur, a project at the forefront of Mr. Chávez’s 

efforts to assert greater state control of the news media. 

While protests have convulsed Venezuela in recent weeks over Mr. 

Chávez’s move against RCTV, Mr. Izarra has emerged as a 

passionate defender of the decision. 

“RCTV practiced a form of media terrorism,” Mr. Izarra said in an 

interview. “The families that own RCTV hate my guts for saying that, 

but the oligarchy that once controlled Venezuela is finally coming 

apart.” 



While the old oligarchy is undone, a new political elite is emerging in 

Venezuela, comprised of officials who support Mr. Chávez as a foil to 

the United States government and, not incidentally, have benefited 

from the changing order. 

His critics call Mr. Izarra an apparatchik, someone who has 

defended Mr. Chávez’s media policies for personal gain, a charge he 

denies. Mr. Izarra said he admired the president’s capacity to stand 

up to the United States policies of “sabotage and containment.” 

Hastily eating take-out sushi at his desk here, Mr. Izarra said he and 

his wife could no longer comfortably dine in restaurants. “I become 

the subject of verbal abuse when I go into a public place,” he said, 

explaining how walking around Las Mercedes, the chic district 

where he lives, had become difficult. 

DESPITE projecting an intensely partisan personal image, Mr. 

Izarra says he is tolerant of different opinions in his family or in 

Telesur’s studios. He said 120 of Telesur’s 400 employees were 

opponents of Mr. Chávez, acknowledging that he kept tabs by using 

lists of voters and their political sympathies, available here on 

pirated software. 

He says he never dreamed of working in a profession that did not 

revolve around a newsroom. But his departure from RCTV in 2002 

led him into other worlds. Cast into the wilderness as far as privately 

owned media here were concerned, he first returned to CNN as a 

field producer during a general strike that paralyzed the economy in 

2002 and 2003. 

“Andrés was far from being a Chavista when I met him,” said Lucia 

Newman, who was Mr. Izarra’s boss as a senior Latin America 

correspondent for CNN. 

“But he found himself in a position in which he had to choose sides,” 

said Ms. Newman, who now covers Latin America for Al Jazeera 

International, describing Mr. Izarra’s trajectory after his work for 

her. “In a general sense, I think he’s now a true believer.” 



Mr. Izarra crossed into politics definitively when he took a job in 

media relations for the Venezuelan Embassy in Washington after his 

stint in Caracas for CNN. Then, at the age of 35, he was given charge 

of Mr. Chávez’s personal television show and a growing portfolio of 

other responsibilities. 

“The pace of working alongside Chávez isn’t easy for anyone,” said 

José Roberto Duque, a writer and journalist who was hired by Mr. 

Izarra to help retool Venezuela’s state news agency by drawing 

inspiration from Cuba’s Prensa Libre and Spain’s Agencia EFE. “He 

matured immensely, and intensely, during that time.” 

Mr. Izarra started in journalism while living in France after he left 

university studies here in economics, writing for a magazine 

published by his uncle, who was jailed in Venezuela in the 1970s for 

leftist political activities. 

His father, William Izarra, a retired air force officer and a political 

scientist, is one of the chief theorists of Mr. Chávez’s political 

movement. 

STILL, Mr. Izarra seems an unlikely Chavista. He had a privileged 

upbringing, attending Santiago de León, an elite school in Caracas. 

He speaks flawless English, having also attended public schools in 

Newton, Mass., while his parents did graduate work at Harvard. He 

spent nearly five years working in the United States at CNN and 

NBC before returning to Venezuela. 

Now he is in the middle of the debate over the closing of RCTV, even 

as Telesur plans to expand into Europe, Brazil and perhaps the 

United States, using Internet-based broadcasting technology. The 

network, which has more than 10 bureaus overseas, including Cuba, 

Nicaragua and Haiti, is opening two more in London and Madrid. 

Last year Telesur and Al Jazeera announced a content-sharing 

agreement, which was derided by Connie Mack, a Republican 

congressman from Florida, as “creating a global television network 

for terrorists.” 



Such statements, Mr. Izarra said, have only given Telesur greater 

legitimacy among its viewers. Compared with the Venezuelan 

government’s main television network, which ruthlessly disparages 

Mr. Chávez’s critics, Telesur’s tilt left is more moderate. The 

network’s mission, he said, is “to advance integration while 

portraying Latin Americans as we see ourselves.” 

Cookie-cutter anchors are not part of this project. Instead, a 

ponytailed journalist with a 5 o’clock shadow discusses the news 

each morning. A diversity of accents from correspondents from 

around the region reflects the countries supporting Telesur, which 

include Argentina, Brazil, Cuba and Nicaragua. 

But this is Venezuela, where politics intrudes even into life’s most 

intimate spaces. During his time as communications minister, Mr. 

Izarra met Isabel González, a former anchor at Globovisión, 

Venezuela’s only remaining opposition television network. 

They married soon after Mr. Izarra was interviewed on her program 

and have a 1-year-old daughter. Mr. Izarra has a 14-year-old son 

from a previous marriage. 

His wife remains an outspoken critic of the government. So is his 

mother, Viviana García, a retired university professor. And his wife’s 

stepfather, Antonio Ledezma, heads an opposition political party. 

“We do not discuss politics when the family gets together,” Ms. 

García said. “Unfortunately, this is a situation common to many 

Venezuelan families at this time.” 

 


