
The Truth Behind Chavez's Media Obsession
The Washington post
June 8, 2007

WASHINGTON -- Venezuelan President Hugo Chavez has carried out his threat and
refused to renew the broadcast license of dissident Radio Caracas Television (RCTV),
silencing it for supporting the short-lived coup against him in 2002. While other
privately held stations are still on the air, Chavez is well on his way to extending his
hegemony over all of the country's media.

After the coup, Chavez demonized the country's largest private networks, calling
Venevision, RCTV, Globovision and Televen the "four horsemen of the Apocalypse."
Now with RCTV out of the way, Globovision appears to be Chavez's next target,
although it has several years left on its license.

Interestingly, Venevision and Televen now appear to have been spared Chavez's wrath.
Media insiders claim that Chavez and the owners of these stations came to an agreement
to stay out of each other's business. In fact, Venevision's license was renewed the same
day that RCTV's was revoked.

According to Venezuelan media expert Andres Canizalez, Venevision, the country's
largest network, "made a 180-degree turn" and now "provides even less information
than government-owned channels." It is clear, he added, that "the government punishes
the political agenda of RCTV but at the same time rewards the agenda of Venevision."

Venezuela is not the first Latin American country to have its news media silenced. In
1992, Brazil's powerful Globo television network, for instance, was largely AWOL in
its coverage of the yearlong corruption scandal that led to the resignation of President
Fernando Collor de Mello.

In 1997, Colombian President Ernesto Samper did not extend the license to a daily
newscast founded by Nobel Prize winner Gabriel Garcia Marquez, a move largely seen
as a punishment for coverage of the scandal linking Samper to drug money.

The Venezuelan media's current suffering stems from a long history of politicization.
Back in 1989, during the violent events that became known as the Caracazo,
government forces killed hundreds who were protesting austerity measures adopted by
the government of Carlos Andres Perez. As these events further eroded the public's trust
in already weak institutions, the media stepped in and played a defining role in restoring
order.

In a survey done soon after, Canizalez recalled, some of the country's top editors
expressed their fears for what would happen once the media took on a responsibility
that belongs to the political system. One of those editors described feeling pushed by
political circumstances "into a boxing ring that wasn't ours."

The media continued its adopted political role during the failed 1992 coup led by
Chavez, then an army lieutenant colonel, against Perez's unpopular government. As the
rebels struggled to send a message through the government network they controlled,
Perez was able to escape and broadcast a message on Venevision claiming the coup had
failed.



The coup plotters later recognized that their failure to beat Perez to the airwaves -- due
in no small part to the fact their prepared message was recorded on a tape format
incompatible with the government's equipment -- was a key to their defeat. After he was
democratically elected in 1998, Chavez's hostility toward the media carried official
weight.

By early 2002, sparring between Chavez and the media had turned so ugly that the
president instituted his notorious cadenas -- the forced broadcasting of government
bulletins through private networks. As anti-government protesters filled Caracas' streets
that April, the networks resorted to splitting the screen showing the protests on one side
and Chavez's bulletins on the other.

On April 13, the politicization of Venezuela's media reached its climax. Two days
earlier, business leader Pedro Carmona deposed Chavez's government, an event widely
covered by the media. By the weekend, Chavez was back in power after military forces
secured his return. But the media imposed a total news blackout in what became known
as a golpe mediatico, or media coup. Instead of reporting on Chavez's return, television
networks aired old movies and cartoons. The country's two main daily newspapers
published no Sunday editions.

Soon after RCTV went off the air last month, a dozen or so Venevision journalists
offered their resignations in solidarity while hundreds of students took to the streets to
protest the closing. Some protesters marched to Venevision's headquarters in the hope
that it would cover their discontent and join them in at least a symbolic defense of a
free, pluralistic press against Chavez's authoritarian monopoly. The network did not
cover the protest -- apparently it had a movie it couldn't interrupt.


