
Chávez warns cable TV news station

Venezuela's government said a 24-hour cable
news station is 'inciting' assassination attempts
against President Hugo Chávez.
The Miami Herald
May. 30, 2007

CARACAS --
President Hugo Chávez's government Tuesday began legal action against a private TV station for
allegedly inciting people to kill him, even as protesters against his weekend shutdown of the RCTV station
continued to clash sporadically with police.

Venezuelan Communications Minister Willian Lara asked prosecutors to open a case against the 24-hour
cable news station Globovisión after it broadcast images of the attempted murder of Pope John Paul II in
1981, accompanied by a popular salsa song titled This Does Not Stop Here.

Addressing the country on a government-mandated nationwide TV and radio broadcast, Chávez called
Globovisión an ''enemy of the motherland'' and accused the channel of ''inciting'' people to kill him.

''Gentlemen of Globovisión . . . I recommend that you take a tranquilizer, that you take it easy, because if
not, I'm going to make you take it easy,'' he said before a group of elderly supporters dressed in Chávez's
signature red.

Lara also filed a case against CNN for using a clip of protests in Mexico over the killing of a journalist to
illustrate alleged violations of press freedoms in Venezuela, and juxtaposing images of an alleged al
Qaeda leader and protests in China with images of Chávez.

Globovisión aired its footage during a retrospective of RCTV's decades of news coverage, and director
Alberto Federico Ravell called the government's charges ''ridiculous.'' CNN issued a statement
acknowledging a mistake with the Mexico video footage and issuing an apology.

Chávez's strong words and legal action come amid continuing street protests over his decision to not
renew the broadcast license of the country's most popular channel, RCTV, that resulted in weekend
clashes with police. The station stopped broadcasting at midnight Sunday, and the government kicked in
with its own cultural and news programming station, TVes, on Monday -- interspersed with political
messages.

Chávez called the RCTV act a ''sovereign, legitimate decision,'' but neighboring government leaders,
media watchdog groups and human rights organizations have accused him of trying to quell dissent in the
media.

''The Venezuelan government's politically motivated decision not to renew a televisión broadcasting
license is a serious setback for freedom of expression in Venezuela,'' Human Rights Watch said in a
statement.

U.S. REACTION

The U.S. State Department Tuesday called on the Chávez government ``to reverse policies that limit
freedom of expression.''

Student-led demonstrations against the RCTV closing continued across more than seven cities in half a
dozen states.

In Caracas, a large group of students from various universities marched to the offices of the Organization
of American States, where they handed over a letter demanding the right to peaceful demonstrations and
criticizing the RCTV shutdown.



Later, groups of students clashed with police in nearby streets and a cross-town highway. Police used tear
gas to disperse the crowds, but there were no immediate reports of injuries. Prosecutors reported that five
students had been detained on public order charges arising from Monday's more serious clashes between
police and anti-Chávez protesters.

CALL TO SUPPORTERS

Chávez supporters also staged demonstrations backing the decision to close RCTV, and the president,
alleging that Globovisión and other media outlets were working to create chaos in the streets, called on
backers during his broadcast address to prepare for the worst.

''I'm ready to die for my country. Are you ready?'' he asked. ``They've decided to come for us with
everything. We're waiting for them. In the hills, in the neighborhoods. People: Be alert.''

Some, however, pleaded for calm. At the National Assembly, legislator Ismael García of the pro-Chávez
Podemos party called for dialogue. ''We don't believe this is the moment to be calling people out for
confrontation on the streets,'' García said.

A self-proclaimed socialist, Chávez has sought to implement widespread political and economic reforms
since he took power in 1999. He has instituted popular medical and educational programs as well pushed
forward an ambitious and contentious agrarian reform. He's also nationalized parts of the utility,
telecommunications and energy sectors.

But he has encountered resistance from middle- and upper-class Venezuelans, media owners, senior
military officials and state company employees who accuse him of undermining democracy and imposing
an authoritarian system.

In 2002, a military coup ousted him for 48 hours. Protests demanding Chávez return were not covered by
RCTV and Globovisión, which instead decided to replay cooking shows and cartoons. The stations' actions
earned Globovisión the nickname ''Golpevisión,'' -- golpe is Spanish for coup -- and the president's
seemingly eternal ire.

''You decide how far you want to take this,'' Chávez said on Tuesday to the ``Gentlemen of Globovisión.''


