Venezuelan station off the air;
protesters again clash with police

Students joined other demonstrators in the
second big day of protest against the
government's shutdown of Radio Caracas
Television.

The Miami Herald
May. 29, 2007

CARACAS --

Riot police clashed with thousands of demonstrators in the Venezuelan capital for a second consecutive
day Monday, leaving several people injured, as protests continued over the closure by President Hugo
Chavez of the country's most popular television station, Radio Caracas Televisiéon, (RCTV).

International condemnation of the shutdown also continued, with criticism coming from the European
Union and the press freedom body Reporters Without Borders.

Robert Ménard, secretary general of Reporters Without Borders, said in Caracas that the decision not to
renew the station's license was "political." Chavez has accused RCTV of being part of a conspiracy to
destabilize his 8-year-old government.

Protests by students from several Caracas universities were dispersed by riot police firing tear gas and
rubber bullets, leaving several students hurt. In the midtown Plaza Brion square, protesters kneeled in
front of police with their hands in the air and eventually regrouped after the riot squad pulled back.

There were similar clashes in a number of other Venezuelan cities, and in Valencia four students suffered
gunshot wounds. Unconfirmed reports said one had died.

In an interview with the government channel VTV, Interior Minister Pedro Carrefio accused the opposition
of mounting a plot against the government, devised by "the empire." Chavez frequently refers to the United
States as “"the empire."

PROTESTS "A PRETEXT'

Carrefio said the demonstrators were using the RCTV case as a pretext “"to develop a plan for violence in
the country."

"The government [also] has its plan," Carrefio told the TV channel. "And it is working." He gave no further
details.

Several journalists, producers and artists from the Venevisién channel, owned by the multinational
Cisneros Organization, joined the Plaza Brion rally to express their rejection of the shutdown.

They included some of the channel's best-known anchors.

Venevision, which was once among the most openly ant-Chavez TV stations, now avoids criticizing the
government. Its broadcasting license, which also expired Sunday, was renewed by the authorities last
week.

Chavez "clearly over-estimated his strength in this instance," said lawyer and political analyst Enrique ter
Horst, a former U.N. deputy high commissioner for human rights. The RCTV closure, ter Horst told The
Miami Herald, ““has awakened sectors of society, such as the students, which had remained largely on the
sidelines."



At RCTV headquarters, most of the staff turned up for work as usual Monday, according to news anchor
Valeria Murgich.

““Even though our eyes were swollen from crying and we felt angry and indignant.”

Many of the staff slept at the station Sunday night, Murgich said, after an emotional final broadcast in
which they sang the national anthem, prayed together and chanted "Freedom, freedom" and ““No to the
shutdown."

It remained unclear whether the station will find a permanent way to transmit its programs now that its
frequency has been taken away and its transmitters taken over by the armed forces for use by TVES.

For the moment, it is manaaing to get some news programs on the air via its sister radio station, RCR, and
the Colombian TV station Caracol, and it is also using the Internet.

In a statement, the German presidency of the European Union "noted with concern" the fact that the
Venezuelan government had decided to allow RCTV's license to expire, ~“without holding an open
competition for the successor license."

The statement called on Venezuela to uphold the principles of free speech.

And at a Monday news conference, Ménard called the shutdown "a serious violation of freedom of
expression and a major setback to democracy and pluralism" and called on the international community to
““defend what remains of the independent media in Venezuela."

The new government-run TVES channel, meanwhile, which broadcast its first day's programs, showed
little sign of the "pluralism, diversity and freedom of expression" promised in its opening promo video.

TRAVEL AND COOKING

A light diet of travel, cooking and arts programs was interspersed with frequent government propaganda
spots, extolling the virtues of Chavez's social welfare "missions" and recent nationalizations of "strategic"
industries.

The principal challenge facing the new channel, according to media experts, is to replace the country's
most popular shows with programs that attract an audience, while simultaneously meeting the
government's demand to promote "socialist" values.

May. 29, 2007

reprint or license print email
Digg it del.icio.us

VENEZUELA

Venezuelan station off the air;
protesters again clash with police

Students joined other demonstrators in the
second big day of protest against the
government's shutdown of Radio Caracas
Television.



BY PHIL GUNSON

Special to The Miami Herald

HOWARD YANES / AP

University students throw rocks toward riot police Monday in Caracas during a protest against Venezuelan
President Hugo Chavez's decision to shut down opposition-aligned television station Radio Caracas
Television, RCTV.

» More Photos

e =4 =4Video | Venezuelan TV station goes off the air

CARACAS --

Riot police clashed with thousands of demonstrators in the Venezuelan capital for a second consecutive
day Monday, leaving several people injured, as protests continued over the closure by President Hugo
Chavez of the country's most popular television station, Radio Caracas Televisién, (RCTV).

International condemnation of the shutdown also continued, with criticism coming from the European
Union and the press freedom body Reporters Without Borders.

Robert Ménard, secretary general of Reporters Without Borders, said in Caracas that the decision not to
renew the station's license was "political." Chavez has accused RCTV of being part of a conspiracy to
destabilize his 8-year-old government.

Protests by students from several Caracas universities were dispersed by riot police firing tear gas and
rubber bullets, leaving several students hurt. In the midtown Plaza Brion square, protesters kneeled in
front of police with their hands in the air and eventually regrouped after the riot squad pulled back.

There were similar clashes in a number of other Venezuelan cities, and in Valencia four students suffered
gunshot wounds. Unconfirmed reports said one had died.

In an interview with the government channel VTV, Interior Minister Pedro Carrefio accused the opposition
of mounting a plot against the government, devised by "the empire." Chavez frequently refers to the United
States as ~"the empire."

PROTESTS "A PRETEXT'

Carrefio said the demonstrators were using the RCTV case as a pretext “"to develop a plan for violence in
the country."”

"The government [also] has its plan," Carrefio told the TV channel. "And it is working." He gave no further
details.

Several journalists, producers and artists from the Venevisiéon channel, owned by the multinational
Cisneros Organization, joined the Plaza Brion rally to express their rejection of the shutdown.



They included some of the channel's best-known anchors.

Venevision, which was once among the most openly anti-Chavez TV stations, now avoids criticizing the
government. Its broadcasting license, which also expired Sunday, was renewed by the authorities last
week.

Chavez "clearly over-estimated his strength in this instance," said lawyer and political analyst Enrique ter
Horst, a former U.N. deputy high commissioner for human rights. The RCTV closure, ter Horst told The
Miami Herald, ““has awakened sectors of society, such as the students, which had remained largely on the
sidelines."

At RCTV headquarters, most of the staff turned up for work as usual Monday, according to news anchor
Valeria Murgich.

““Even though our eyes were swollen from crying and we felt angry and indignant.”

Many of the staff slept at the station Sunday night, Murgich said, after an emotional final broadcast in
which they sang the national anthem, prayed together and chanted "Freedom, freedom" and ““No to the
shutdown."

It remained unclear whether the station will find a permanent way to transmit its programs now that its
frequency has been taken away and its transmitters taken over by the armed forces for use by TVES.

For the moment, it is managing to get some news programs on the air via its sister radio station, RCR, and
the Colombian TV station Caracol, and it is also using the Internet.

In a statement, the German presidency of the European Union "noted with concern" the fact that the
Venezuelan government had decided to allow RCTV's license to expire, ~“without holding an open
competition for the successor license."

The statement called on Venezuela to uphold the principles of free speech.

And at a Monday news conference, Ménard called the shutdown "a serious violation of freedom of
expression and a major sethack to democracy and pluralism" and called on the international community to
““defend what remains of the independent media in Venezuela."

The new government-run TVES channel, meanwhile, which broadcast its first day's programs, showed
little sign of the "pluralism, diversity and freedom of expression™ promised in its opening promo video.

TRAVEL AND COOKING

A light diet of travel, cooking and arts programs was interspersed with frequent government propaganda
spots, extolling the virtues of Chavez's social welfare "missions" and recent nationalizations of "strategic"
industries.

The principal challenge facing the new channel, according to media experts, is to replace the country's
most popular shows with programs that attract an audience, while simultaneously meeting the
government's demand to promote "socialist” values.



