
Venezuela Police Repel Protests Over TV
Network’s Closing
The New York Times
May 28, 2007

CARACAS, Venezuela, May 27 — With little more than an hour to go
late Sunday until this country’s oldest television network was to be
taken off the air after 53 years of broadcasting, the police dispersed
thousands of protesters by firing tear gas into demonstrations
against the measure.

The police said that shots were fired in their direction and that protesters
hurling rocks had injured 11 officers. Local television showed images of
policemen with guns drawn patrolling a highway that had been closed near
one demonstration. Protesters in other areas of the city burned tires,
apparently eliciting the police reaction.

Groups that support President Hugo Chávez also flooded a central
area of Caracas to celebrate his decision not to renew the
broadcasting license of Radio Caracas Televisión, or RCTV, which
has been one of his most vocal critics.

RCTV’s signal will be transferred to a new state broadcasting
company, part of a growing array of state and private media ventures
that are supportive of Mr. Chávez.

The president has defended the RCTV decision, saying that the
network supported a coup that briefly removed him from office in
2002.

RCTV’s news programs regularly deride Mr. Chávez’s Socialist-
inspired transformation of Venezuelan society. “RCTV lacks respect
for the Venezuelan people,” said Onán Mauricio Aristigueta, 46, a
messenger at the National Assembly who showed up to support the
president.

Mr. Chávez has left untouched the operations of other private
broadcasters who were also critical of him at the time of the 2002
coup but who have changed editorial policies to stop criticizing his
government. That has led Mr. Chávez’s critics to claim that the move



to allow RCTV’s license to expire amounts to a stifling of dissent in
the news media.

“The other channels don’t say anything,” said Elisa Parejo, 69, an
actress who was one of RCTV’s first soap opera stars. “What we’re
living in Venezuela is a monstrosity,” she said at RCTV’s
headquarters on Sunday, as employees gathered for an on-air
remembrance of the network’s history. “It is a dictatorship.”

El Nacional, a daily newspaper here that remains critical of Mr.
Chávez, greeted readers on Sunday with a front-page editorial set
against a blackened background, describing the RCTV decision as
“the end of pluralism” in the country.

The Inter-American Press Association joined other
nongovernmental groups over the weekend in condemning the
RCTV decision. Gonzalo Marroquín, the president of the association,
said in a statement that the RCTV move was intended to
“standardize the right to information, and results in a very bleak
outlook for the whole hemisphere.”

María Alejandra Díaz, the social responsibility director at the
Communications Ministry, cited recent legislation in Venezuela that
enabled the government to shut down media groups for 72 hours if
their coverage incited people to engage in violent protests. Ms. Díaz
asked news organizations to refrain from reporting on the
association’s statement, since it could allow viewers, readers or
listeners to think Mr. Chávez’s government was “tyrannical.”


