Chavez’s Move Against Critic Highlights
Shift in Media

The New York Times
May 27, 2007

CARACAS, Venezuela, May 26 — Arturo Sarmiento speaks upper-
crust English polished at Sandhurst, Britain’s aristocratic military
school. He made fortunes trading oil and importing whiskey. Now
Mr. Sarmiento, just 35 and a staunch supporter of President Hugo
Chavez, owns an expanding television network here.

As tempers flare around Mr. Chavez’s decision not to renew the
license of RCTV, the nation’s oldest broadcaster and a vocal critic,
effectively shutting it down on Sunday, a new media elite is
emerging. It is made up of ideological devotees to Mr. Chavez, senior
government officials and tycoons like Mr. Sarmiento.

That is a marked contrast with the state of the news media when Mr.
Chavez’s rule began in 1999. Then, the industry was largely privately
owned by moneyed interests hostile to Mr. Chavez. His supporters
say that old guard — as partisan as newspapers in the early United
States — sought to derail his actions during much of his presidency.

“With the polarization that’s befallen Venezuela, media
organizations have been used to cause political change,” Mr.
Sarmiento said in a recent interview. He says his ambitions for
TeleCaribe, a private broadcaster he bought last year, are different:
to provide programming tailored to regional audiences in Venezuela.
“Media vehicles should not be engaged in politics,” he said.

Mr. Chavez has dueled with opponents in the news media while
fortifying news organizations loyal to him. For instance, newspapers
favorable to the government have received nearly 12 times more
government advertising, said Andrés Canizalez, a researcher at
Andrés Bello University, citing a study of four leading dailies.

“Previous administrations in Venezuela also used advertising as a
way to consolidate media support,” Mr. Caiizélez said. “The
difference now is that the government has made growing its own



media operations and combating its opponents in the media central
elements of its political strategy.”

In what may point to a rare example of widespread disagreement
with the popular president, recent polls show that most Venezuelans
oppose Mr. Chavez’s decision not to renew RCTV’s license.

Thousands of people marched through downtown here on Saturday
to RCTV’s headquarters to show support for the network, following a
protest by opposing groups late Friday in front of Globovision,
another dissident network, that left that its building and neighboring
buildings painted with pro-Chavez slogans.

The RCTV move has rallied the president’s base. Anti-RCTV graffiti
covers walls throughout Caracas alongside criticism of President
Bush, whom Mr. Chavez regularly derides. Mr. Chavez has described
RCTV as “putschist,” with his disdain for the network intensifying
since a group of military officers briefly ousted him in 2002.

The president accuses RCTV and other private broadcasters of
supporting what amounted to a 48-hour coup. In RCTV’s case, the
government says the network colluded with the coup’s conspirators
by conducting a news blackout after Mr. Chavez’s removal and
broadcasting cartoons when he returned to office two days later.

As Mr. Chavez’s political power has grown, with loyalists controlling
the Supreme Court, the national assembly and most state
governments, RCTV has remained critical of Mr. Chavez. Two other
nationwide broadcasters, Televen and Venevision, have curtailed
critical coverage. Globovision, the cable news channel that drew the
anger of pro-Chavez groups on Friday, remains critical of Mr.
Chavez but is viewed by a relatively small part of the population.

Mr. Chavez’s partisans often say critical coverage of the government
illustrates elitist and racist sentiments, while dissidents say the news
media are their only outlet for expression, since other institutions
are controlled by Mr. Chavez.

Meanwhile, changes in the criminal code and new legislation have
raised defamation penalties and enhanced the government’s ability



to intimidate critics through legal action while Mr. Chavez has
created an array of new state media ventures. When he was first
elected, the government had just one television station and two radio
stations. Now there are four new television stations controlled by
central and regional governments and seven new radio broadcasters.



